FIND BALANCE *1 Waarin wil ik balans vinden

 


Het nieuwe jaar is begonnen...dus tijd om in te zoomen op mijn thema voor dit jaar... Zoals je in mijn vorige post kon lezen koos ik FIND BALANCE. De afgelopen 3 heeft voor ons als een achtbaan gevoeld en nu is het tijd voor rust en balans. 

Rond de klok van 24u op 31 december stroomde er tranen. Waarom? Ik voelde zo'n opluchting... 2018 en al de onrust en problemen kon ik achter me laten. Nog nooit ben ik zo blij geweest met een nieuw jaar wat voor ons ligt. We zijn ondertussen al eventjes onderweg in januari en ik voel me anders. Alsof ik een jas uitgedaan heb. Alle ellende heb ik achter me gelaten. En natuurlijk zijn er de afgelopen jaren en jaar veel toffe en mooie dingen gebeurd. Maar die houd ik graag dichtbij...maar de vervelende dingen.. die laat ik graag achter. Mijn ontslag en afscheid voelen nu definitiever... en er ligt een jaar voor me waarin mijn werk hetzelfde mag blijven...geen onzekerheid, niet solliciteren, niet aan mezelf werken om me te bewijzen...een jaar zonder onderzoeken, heel veel fysio, revalideren en dokters... een jaar waarin alles wat er veranderd is NORMAAL mag worden... Alles wat nu anders is, mag eigen worden en meer en meer gefundeerd worden in mij, maar uiteraard ook in ons gezin....

IN DE RUST ZONDER DAARIN PASSIEF TE ZIJN

Bovenstaande zin bleef door mijn hoofd gaan als ik dacht aan het nieuwe jaar. Rust eindelijk rust.... maar ik wil er zelf aan bijdragen om die balans in orde te krijgen. Dus het is voor mij geen passieve rust, maar een rust waar ik zelf actief aan wil gaan bouwen!

Hoe dan?
Daar heb ik niet direct een pasklaar antwoord op. Ik ben maar eens begonnen met het opschrijven van waar ik balans in wil. Wat is er voor mij belangrijk....wat houdt balans nou precies in voor mij...

ja er zijn delen "geblured"... want hoe graag ik ook dingen deel,... er zijn dingen echt prive!

Vooral het bovenste gedeelte is heel sterk voor mij...

*
Het mag duidelijk zijn dat er een enorme disbalans is mijn leven en dat is mijn bekken/rug. Dat zal nooit meer goed worden en dus zal ik altijd uit balans zijn. Maar toch geloof ik dat ik in die disbalans een basis kan opbouwen. Sterker nog... dat heb ik geleerd met revalideren... Door dat ons leven nogal op z'n kop gegaan is het nu zoeken wat kan voor mijn lichaam naast werken en leven. Ik moet bewegen en oefenen...maar hoeveel hangt af van wat kan. Dat is heel erg zoeken en zelf verschillend per seizoen. Ik wil dit jaar besteden aan een manier om meer te bewegen, zonder daarbij over mijn grenzen te gaan. Meer trainen/oefenen om sterker te worden. Zodat die evenwichtsbalk waar ik op balanceer steeds eens tukje breder mag worden.

*
Balans tussen werk en prive, lijkt te zeggen alsof die er niet is...maar niets is minder waar. De balans tussen thuis en het werk is goed. Maar die wil ik graag behouden. De afgelopen jaren heeft het te veel om mij en mijn werk gedraaid. Dat was toen logisch, want we hadden geen idee hoe het verder moest met mij en mijn werk, of ik ooit nog zou werken en vervolgens kwam het solliciteren en opnieuw wennen aan een nieuwe plek. Dus die balans die we nu opgebouwd hebben de afgelopen maanden... die wil ik doorzetten en behouden. 

*
 Ik wil meer structuur in mijn leven, want op structuur doet mijn lichaam het het beste en ik dus ook. Dat betekend zoveel als iedere dag ongeveer op dezelfde tijden eten, slapen en opstaan. Maar ook de indeling is belangrijk. Dus tijd om op onze structuur in te zoomen en te kijken waar we er nog aan kunnen schaven. 

*
Vrienden en familie zijn belangrijk. We hebben zoveel geweldige mensen om ons heen, die we graag zien. Helaas hebben we heel wat vrienden ver weg wonen en die zien we een stuk minder dan we zouden willen. Je kan simpelweg niet even bij elkaar binnen lopen voor een bakkie. We willen zoeken naar een ritme die voor iedereen fijn is... zodat we onze vrienden geregeld zien/spreken, maar ook nog genoeg tijd houden voor rust en als gezin samen zijn. Dat voelt als een flinke puzzel en tegelijk een kwestie van goed je grenzen aanvoelen en je agenda goed beheren. 

*
Een lichaam heeft goede bouwstoffen nodig, ieder lichaam, maar die van mij heeft wat meer nodig. Dus ik wil (zeker na de decembermaanden) weer terug naar een bewuste en gezonde levenstijl qua eten. Daarnaast wil ik ook graag afvallen...ik ben helaas best wel wat aangekomen de afgelopen jaren en dat wil ik er graag af hebben. Maar daarin is het ook zoeken wat haalbaar is. Het weer gezonder eten, mag daar aan bijdragen maar is voor mij niet het hoofddoel. 

De onderste helft zijn meer dingen die ik graag wil of die we al hebben. Deze wil ik behouden of opnieuw onder de loep houden en kijken wat haalbaar is. 

Werk aan de winkel dus... maar niet in een krampachtige houding... In alle rust, want het is tenslotte nog maar 9 januari :)

EN NU JIJ!

Heb jij al een woord of thema of misschien wat goede voornemens voor het nieuwe jaar? Ik wil je aanmoedigen om deze eens onder de loep te nemen. Er bewust bij stil te staan,uit te schrijven of tekenen. Wat betekend het nou concreet voor je... waar ga jij mee aan de slag? 

Mij helpt zoiets enorm, zeker omdat ik er vervolgens met Hans over praatte... er zo ook een beetje ons ding van maakte ... en omdat je het uitspreekt en opschrijft, zet je het kracht bij. Het is echt...hier wil ik voor gaan want dit is belangrijk voor mij..






Reacties

Een reactie posten

Populaire posts

journaling

journaling