004 - BJ FOCUS ON GOD....


Door mijn chronische rug- en bekkenklachten is het regelmatig lastig om te beslissen wat wijsheid is. Ga ik naar die verjaardag of blijf ik thuis? Ga ik naar het judo-examen van de kinderen of kan ik beter de zo nodige rust pakken en gaan liggen? Kunnen we een middagje winkelen of zal ik gaan sporten? Mag dit? Kan dat? Zou ik…

Altijd moeten er keuzes gemaakt worden en dat feit kan me soms zó aanvliegen, want ik wil voluit léven! Maar mijn klachten maken dat ik beperkt ben in wat ik wil en kan, en dus kan ik – hoe lastige te accepteren ook – niet anders dan kiezen. Kiezen tussen activiteiten die ik eigenlijk allemaal wil doen…

Op de momenten dat ik daar erg mee zit, moet ik altijd denken aan Psalm 121. Deze psalm begint met te zeggen dat de psalmist zijn ogen opslaat naar de hemel waar zijn hulp vandaan komt. Hij focust zich op God. Richt zijn hart op God. Als ik het lastig vind om me te focussen, weet ik dat ik mijn ogen moet opheffen naar God.

Alleen wil ik dat soms niet; dan voel ik me een stampvoetend kind, dat zijn armen boos over elkaar slaat en zijn zin wil. Want ík wil dit en dat en wel nú! Maar dan raak ik enkel verder van huis, want dan vertroebelt mijn blik en wordt het steeds lastiger om te weten wat goed voor mij is en wat God van me verwacht. En uiteindelijk kan ik dan niet anders dan schoorvoetend en nog steeds mopperend mijn ogen opheffen naar God. Het helpt mij om in zulke gevallen letterlijk naar boven te kijken. Stil te worden voor Hem, omdat dat waar je focus op hebt gericht, bepaalt hoe je met situaties om kan gaan!

En dat is echt zo. Als ik mijn wazige blik ophef naar Hem, zie ik de wereld en mijn eigen zaken door Zijn ogen. Dan ervaar ik rust, omdat ik me focus op Hem. Dan ontdek ik weer wat ik diep vanbinnen al eerder heb ervaren: dat God te vertrouwen is. En dan weet ik: ik mag het overlaten aan Hem; Hij weet wat het beste is voor mij.

Maakt dat het makkelijker? Enerzijds nee, want de rugpijn blijft en de keuzes blijven ook, maar anderzijds ook ja, want dan is mijn blik helderder en kan ik de keuzes makkelijker maken. Dan lukt het me weer om me te richten op wat goed voor mij, wat echt nodig is. En dat allemaal door mijn blik op te heffen naar God!

Dus zie jij de wereld en je problemen wazig? Is je blik vertroebeld? Kijk dan omhoog, verleg je focus… en ervaar de rust.


Werkwijze bible journaling

Voor het rondje trok ik een schaal om. Daarin tekende ik wat bergen. Met watercolor kleurde ik de bergen en de lucht. Om het rondje bracht ik licht groene waterverf aan en daarover heen stempelde ik een streepjes patroon. Met fineliner en een witte gelpen bracht ik details aan het rondje. Ik maakt hem af door boompjes aan de zijkant te tekenen. De letters FOCUS ON GOD maakte ik met een stansmachine. 






Deze blog kwam eerder online op Sestra.nl

Reacties

Populaire posts

journaling

journaling