Lichtje in mijn hart


Sinds het de laatste weken nog donker is als ik wakker word, wil ik me ’s ochtends steeds omdraaien en niet meer wakker worden, tot de zon weer schijnt en de krokussen uitlopen. En dat is niet het enige. Het duurt lang voordat ik me echt wakker voel. De avonden vallen me zwaar. Alles vliegt me aan. Ik zie overal beren op de weg. Door de kou spelen mijn chronische rug- en bekkenklachten vaker op en heb ik meer pijn. En dat alles maakt me emotioneel en… somber.

En dat terwijl dit sombere helemaal niet bij mij past. Ik ben de zonnestraal in ons gezin, altijd vrolijk en lachend. Het is alsof ik mezelf kwijt ben; ik herken mezelf niet meer terug. Maar waar ik er de eerste weken nog tegen streed, heb ik het nu geaccepteerd en het maar een naam gegeven: ik heb een winterdipje. (Een dipjé, dat dan weer wel, want een hele dip gaat me te ver.) En dat feit – dat het er gewoon mag zijn – geeft heel veel lucht.

Het zorgt er echter wel voor dat sommige dagen, als het geen licht lijkt te willen worden, letterlijk ‘de donkere dagen voor kerst’ zijn voor mij. En ook figuurlijk, want het voelt dan zó donker en zwaar. Maar gelukkig is het advent en tellen we af richting kerst. Iedere dag dat we dichter bij kerst komen, komen we dichter bij de kortste dag van het jaar en daarna zullen de dagen weer langer gaan worden.

Maar wat mij nog meer bemoedigt dan dat, is wat ik in Johannes 1:9 (HSV) lees: Dit was het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht. Als ik dat tot mij door laat dringen, begint er in mijn hart een lichtje te branden. Een klein waakvlammetje begint te gloeien en op te lichten, en ik zing en bid met heel mijn hart mee:

In de donkere nacht
verschijnt een licht
en de duisternis
krijgt het niet in haar macht.

Dit trootst mij zo. De duisternis die ik voel in mijn hart zal mij niet in zijn macht krijgen, want er is een Licht verschenen. Dat Licht werd geboren om de duisternis te overwinnen en ons het eeuwige licht en leven te geven. En dit Licht mag stralen in mijn hart.

Lieve vrouw, als jij je ook somber voelt deze dagen, wens ik je een mooie adventsperiode en vooral veel Licht!

PS Zullen we samen een petitie starten voor een winterslaap die duurt tot de krokussen weer verschijnen?

Tekst lied: © In het licht (Sela)

deze blog verscheen al eerder op Sestra

Reacties

  1. Wat onwijs mooi dat je dit deelt Ilse. We mogen zoals David, Petrus en Paulus de ochtend te genoeg zingen en aanbidden... Ik wens je voldoende Licht om deze dagen door te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de bemoediging in alles wat je schrijft. Ik vind het donker ook zo donker en slaap ook slecht helaas na een operatie, heftige tijd gehad die er nu psychisch een beetje uitkomt :-( Zo mooi hoe je het verwoord..! Schrijf dingen ook op om te verwerken, ook dingen die ik bij jouw lees, het is zo herkenbaar en daarom ook fijn, zo voel ik me minder alleen hierin.. Zie ook op Hem, hét Licht in onze duisternis. Wens je ook veel sterkte en licht, Het Licht, gekomen naar deze donkere wereld voor ons, zodat het straks nooit meer donker zal zijn.. :-) wat een uitzicht.. Gezegend advent en Kerstfeest!
      Hartelijke groet, Mirjam

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

journaling

journaling