HEALTHY COOKIES..... *met haver en chocolade

Hier thuis worden veel koekjes gegeten. Snoep daarintegen weer bijna niet. Op koekjes kan je zelf goed invloed uitoefenen. Ik was al een tijd op zoek naar gezonde koekjes die ik zelf kan maken zonder teveel moeite. Ik vond ze! Ze zijn zo lekker.... en goed te bewaren.  De kids bakken ze ondertussen ook al, want het is zo simpel. 


Natuurlijk kunnen we de discussie aangaan wat gezond is. Want ja er zit suiker in. Met deze hoeveelheden bak ik bijna 40 koekjes en zit er in ieder koekje 3.5 gram suiker. Dat vind ik verwaarloosbaar. Ik ben niet bang voor suiker, mits je het met mate eet en soms eens een goede uitschieter maakt (lees met een heerlijk stuk taart). En ja er zit ook chocolade in, ik gebruik altijd pure chocolade en voor mij geld hetzelfde als wat ik hierboven beschreef over suikergebruik. Deze koeken zet ik ons gezin met een gerust hart voor... als ik koeken zou kopen in de winkel is het grootste ingredient suiker... nu is dat volkoren meel en havermout en pindakaas... Ik gebruik pindakaas van de lidl daar is geen suiker aan toegevoegd en nog voordelig ook. 


Recept Healthy cookies met haver en chocolade
2 bakplaten vol

175 gram pindakaas
200 gram boter
125 gram lichtbruine basterdsuiker (of andere kleur als je geen lichtbruin hebt)
2 eieren
350 gram volkorenmeel
15 gram bakpoeder
200 gram havermout
flinke snuf zout
125 gram vulling (ik gebruik meestal pure chocolade druppels) maar rozijnen of noten is ook een idee. 

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Laat de boter zacht worden in de magnetron.
Mix de eieren, suiker, boter en pindakaas. 
Voeg dan alles toe behalve de vulling en mix/kneed het goed door elkaar.
Kneed als laatste de vulling er door heen.
Maak bolletjes ter grote van een flinke walnoot/tafeltennisbal. 
Druk de bolletjes plat op de bakplaat.
Bak de koekjes goudbruin af in 20-25 minuten. 

Geniet ervan!



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts

journaling

journaling