NIET-BESTELD LEVEN.... *blog



Dit is niet het leven dat ik heb besteld. Dat las ik laatst als titel op een boek en die woorden zetten me aan het denken. Ik begon te fantaseren over wat voor leven ik zou bestellen. Allereerst een waarin ik een gezond lichaam heb. En kinderen die perfect luisteren. Een maatje 38 doe ik er ook maar bij. En dat was nog maar het begin van mijn wensenlijstje…

Al fantaserend ging het namelijk van kwaad tot erger. Want, hé, als het leven maakbaar is, dan is niets te gek. Dus ook maar een prachtig huis, een carrière om een puntje aan te zuigen, geld in overvloed, o, en een tweede auto, want altijd maar fietsen is niks. En wat dacht je van een compleet atelier gevuld met de fijnste spulletjes? En van een lang en gezond leven, met veel reizen, gelukkige feestdagen met een ris kleinkinderen. Nou, ik zou het wel weten, hoor. En ook graag altijd mooi weer en heel veel vakantie. En…

Dit is natuurlijk uitvergroot en heerlijk erop los gefantaseerd. Maar al die wensen maakten dat ik me afvroeg: is dat wat je graag zou willen – het leven dat je zou willen bestellen – ook goed voor je? Ik durf gelijk ‘nee’ te zeggen. (Al zijn er wel bepaalde dingen die natuurlijk erg welkom zijn.) Want waar is God in dit plaatje? Als we ons eigen leven kunnen samenstellen, waar hebben we God dan nog voor nodig? Zouden we Hem dan nog aanroepen als we iets nodig hebben?

Maar goed, in die titel zit ook een kern van waarheid. Want het leven dat ik heb gekregen, is niet wat ik voor mezelf besteld heb. Dit heeft alles met verwachtingen te maken. Diep vanbinnen verwachtte ik een leven dat over rozen zou gaan, maar ik leerde dat rozen ook doornen hebben. Het leven bevat teleurstellingen en tegenslagen, die je niet besteld en verwacht hebt. Zoals in mijn geval mijn chronische rug- en bekkenpijn, maar ook het feit dat kinderen krijgen bij ons niet vanzelf ging en moeite in onze families. Zo ken jij vast ook teleurstellingen en tegenslagen en zou jij willen dat je leven anders gelopen zou zijn. Of niet?

Maar ik heb in mijn eigen leven gemerkt dat de tegenslagen me ook veel gebracht hebben. Ik leerde mijn grenzen ontdekken en aangeven, leerde nieuwe mensen kennen, kreeg een nieuwe baan. Maar het allerbelangrijkste: doordat de dingen niet zo gingen zoals verwacht, werd ik afhankelijk van God. Ik ontdekte dat ik dicht bij Zijn Vaderhart veilig ben en nog nooit heb ik zo intens met Hem geleefd. Dat stukje, die verbinding, is van eeuwigheidswaarde en beter dan al die fijne dingen die ik hierboven opsomde.

Dus al is het niet perfect en soms zwaar en moeilijk – geef me toch maar dit niet-bestelde leven!

En jij, kies jij voor een ‘besteld leven’ waarin alles is zoals je het wilt, of durf je je leven in afhankelijkheid van God te leven?

Reacties

Populaire posts

journaling

journaling