HEALTY MUFFINS....*voor ontbijt of tussendoor


Het was alweer een tijdje geleden dat ik spontaan zin en tijd had om wat lekkers te bakken. Ik dook de keuken in om wat met de blauwe bessen te maken die al te lang in de koelkast lagen. Deze gezonde muffins werden het resultaat. Ze zijn erg gezond.... vol met havermout, dadels en blauwe bessen...


Op mijn andere blog uitmijnkeukentje deelde ik veel recepten. Omdat ik hier opnieuw gestart ben en bakken en koken een onderdeel van mij blijft. Zal ik hier met enige regelmaat een receptje delen..  

 Recept Healty muffins

Voor 12 stuks heb je nodig:

  • 3 eieren
  • 80 gram dadelpasta of ontpitte dadels
  • 1 theelepel koekkruiden
  • 150 ml melk
  • 180 gram havermout
  • 10 gram bakpoeder
  • snuf zout
  • 50 gram gesmolten boter
  • 200 gram blauwe bessen
  • amandelschaafsel
  • muffinvormpjes
 
Doe alle ingrediƫnten behalve de boter, blauwe bessen en amandelschaafsel in een keukenmachine.
Verwarm de oven voor op 180 graden en vul een muffintray met bakpapiertjes.


Laat de keukenmachine draaien totdat je geen klontjes meer hebt en het een gladde massa is. 
Roer de boter en blauwe bessen doorheen (bewaar voor iedere muffin 3 bessen om te garneren).



Verdeel het beslag over de vormpjes. 
Garneer met amandelschaafjes en de achtergehouden bessen.



Schuif de muffins in het midden van de oven en bak ze in ongeveer 25 minuten goudbruin. 


En daar zijn ze dan... heerlijke muffins met blauwe bessen.
Omdat er geen gekke dingen in zitten en het zoet van de dadels erg weinig is... gaan deze gerust als ontbijtje naar binnen of mee in de lunchbox van de kids. 


Uiteraard kan je naar hartelust varieren... Doe er eens wat extra pure chocolade doorheen... of een handje noten...of rozijntjes en ga zo maar door. Mocht je lactose vrij moeten eten dan kan je de melk vervangen door een melkvervanger en de boter door kokosolie. In principe zijn deze muffins glutenvrij, mits je glutenvrije havermout gebruikt. Die je in de supermarkt koopt zijn niet volledig glutenvrij.



Reacties

Populaire posts

journaling

journaling