ZUURKOOL OVENSCHOTEL ...*met zoete aardappel en koekkruiden

Wij vinden zuurkool erg lekker. De jongens iets minder tot ik een recept omboog naar onze smaak. Sindsdien gaat het erin. Bij 1 zelfs van harte en bij de andere onder wat protest... Maar he het gaat er in :)..

De truc? Dat lees je in onderstaand recept... nou vooruit tipje van de sluier. Ik maak het met een deel zoete aardappel en dat heft het zure van de zuurkool op. Daarnaast gaat er ook nog ananas in en ook een beetje koekkruiden. De eerste keer twijfelde ik of ik het erin moest doen en ik besloot voor een keer het recept te volgen. Nou daar hadden we geen spijt van. Wat was die lekker zeg!


Het orginele recept komt bij mijn vriendin vandaan, maar ik verbouwde hem nogal.... Zij maakt laagjes van de aardappel, zuurkool en het gehakt. Ik maakte er een stamppot van en gebruikte spekjes. Zij eten geen kaas en bij ons gaat over iedere schotel een laagje kaas. Maar goed het is dus een variant op haar schotel ;). 

Deze schotel maak ik vaak eerder  op de dag of zelfs een dag van te voren om hem na een lange werkdag zo in de oven te kunnen schuiven. Gezond en goed eten na een dag werken is belangrijk. Daarnaast is het nog wel eens zoeken vind ik wat je in de kan winter eten, aangezien we proberen enigszins met de seizoenen mee te eten en er wat minder groente te krijgen is.

Recept Zuurkool ovenschotel

750 gram zuurkool
500 gram aardappelen
2 zoete aardappelen 
2 uien
spekjes (gehakt zou ook kunnen, als je liever geen varkensvlees eet)
kaas
peper en zout
theelepel koekkruiden (ja echt!)
blik ananasstukjes

Schil de aardappelen en zoete aardappelen en snijd ze in stukjes. 
Breng de aardappelen samen met de zuurkool en breng dit aan de kook. 
Snipper ondertussen de uien.
Bak het spek samen met de uien tot ze krokant zijn en de uien glazig. 
Giet de stamppot af en stamp zoals je gewend bent.
Voeg de ananas, spekjes en koekkruiden en wat peper en zout toe en stamp/roer alles goed door. 
Verdeel de stamppot in een ovenschaal, verdeel een royale laag kaas over de schotel. 
Bak de ovenschotel in een warme oven van 220 graden in zo'n 20 minuten goudbruin




Reacties

  1. Lekker ik maakte het zondag zoals omschreven maar i.p.v. gewone kaas hele kleine blokjes brie. Was ook erg lekker en ik denk dat i.p.v. ananas appel ook lekker is (bijvoorbeeld) goudrenetten. Heb je gemist!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hm das sieht aber köstlich aus.Genau meine Zutaten.Hatten mal etwas ähnliches im 4 Sterne Hotel Passeiertal letztes Jahr.War einfach klasse lecker !Grüße Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

journaling

journaling